امروزه عواملی همچون افزایش محبوبیت یوتیوب در میان کاربران ایرانی باعث شدهاند تا دیده شدن در این شبکه به یک امر چالش برانگیز برای برخی از یوتیوبرها و تولید کنندگان محتوا تبدیل شود. در چنین شرایطی کاربران فعال در این شبکه نیاز دارند تا از روشهای خلاقانهای برای افزایش بازدید یوتیوب بهره بگیرند. گزینههایی همچون تبلیغ در یوتیوب، طراحی جذاب تایتلها و تامنیلهای ویدئوها و یا حتی به اشتراکگذاری ویدئوها در سایر پلتفرمهای سوشال مدیا از جمله فاکتورهایی هستند که در این مطلب به آنها پرداخته و تأثیر استفاده از آنها در افزایش بازدید ویدئوهای یوتیوب را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
1. تبلیغات یوتیوب گزینهای به صرفه برای افزایش بازدید یوتیوب
تبلیغات یوتیوب به عنوان یکی از متدهای تبلیغ در گوگل و یا همان گوگل ادز در نظر گرفته میشود که این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا در ازای پرداخت مبلغی مشخص، ویدئوهای کانال خود را به طیف گستردهای از کاربران ایرانی نشان دهند. موردی که در سایز گزینههای مارکتینگ کانال یوتیوب دیده نشده و یا اگر هم وجود داشته باشد؛ هزینهای بسیار بالاتر از تبلیغ در یوتیوب را به همراه خواهد داشت.
تعرفه گوگل ادز برای تبلیغات یوتیوب و برای کانالهای فارسی زبان مبلغ کاملاً بهصرفهای را نشان میدهد؛ چراکه هزینه تبلیغات در این شبکه بر اساس میزان رقابت در کلمات کلیدی مشخص شده صورت گرفته و رقابت در میان کانالهای فارسی زبان نیز به واسطه نوظهور بودن تبلیغات یوتیوب در کشور ما چندان بالا نمیباشد. با این تفاسیر، تبلیغات یوتیوب را میتوان به عنوان یک گزینه مناسب و البته بهصرفه برای افزایش بازدید یوتیوب در نظر گرفت.
2. محتوای جذابی برای مخاطبان خود داشته باشید
فرقی نمیکند چند ترفند برای افزایش بازدید ویدئوهای خود بلد هستید؛ تا زمانی که کیفیت ویدئوهای خود را بالا نبرده و محتوای جذابی را به کاربران خود ارائه نکنید، هیچ وقت نمیتوانید در این شبکه پیشرفت کرده و بازدیدهای بیشتری برای ویدئوهای خود بگیرید.
به سادگی مشخص کنید که مخاطبان شما چه نوع از ویدئوها را پسندیده و به دنبال دریافت چه نوع محتوایی از سمت شما هستند. احتمالاً نام مستر بیست (Mr.Beast) را شنیده باشد. مستر بیست به عنوان پرطرفدارترین یوتیوبر دنیا به خوبی علایق مخاطبان خود را شناسایی کرده و با توجه به آن ویدئوهای جذابی را برای آنها تولید میکند که هر کدام از آنها بازدیدهای چند ده میلیونی میگیرند.
شما نیز باید نیاز مخاطبان خود را شناسایی کرده و دقیقاً ویدئوهای خود را به گونهای طراحی کنید که به این نیازها پاسخ دهند. توجه داشته باشید؛ هرچه میزان ارتباط موضوع، محتوا، تصاویر و یا حتی موسیقیهای ویدئوهای شما با علایق کاربران بیشتر باشد؛ آنها بیشتر تمایل به تماشای ویدئو شما تا انتها دارند. و این مورد دقیقاً همان چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم؛ چراکه این موضوع سیگنال کاربر پسند بودن ویدئوهای شما را برای الگوریتم یوتیوب ارسال کرده و این الگوریتم به صورت خودکار ویدئوهای شما به افراد بیشتری پیشنهاد میکند.
3. از مخاطبان بخواهید کانال شما را سابسکرایب کنند
معمولاً در هر ویدئویی که در یوتیوب آپلود میکنید؛ بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان، آنهایی هستند که برای اولین بار ویدئوهای شما را تماشا کرده و هنوز کانال شما را سابسکرایب نکردهاند. دعوت از این دسته از کاربران برای دنبال کردن کانال شما یکی از بهترین متدها برای افزایش بازید ویدئوهای یوتیوب میباشد. اما این دعوت باید چگونه باشد تا دلیلی قانعکننده برای سابسکرایب کردن کانال به بازدیدکنندگان ویدئوهای شما دهد؟
بهترین استراتژی در این مورد این است که در ابتدای ویدئوهای خود و قبل از پرداختن به موضوع اصلی، از کاربران بخواهید که اگر هنوز کانال شما را سابسکرایب نکردهاند؛ این کار را انجام دهند. توجه داشته باشید که بیان ساده این جمله نمیتواند باعث قانع کردن کاربران برای دنبال کردن کانال شمال شود.
در حقیقت شما باید مزیتی که دنبال کردن شما برای کاربران دارد را به صورت کاملاً واضح و البته خلاصه برای آنها توضیح دهید. به عنوان مثال اگر حوزه فعالیت کانال شما تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا میباشد؛ میتوانید به آنها بگویید که با سابسکرایب کردن کانال شما میتوانند از اخبار روز دنیای فناوری باخبر شوند.
سعی کنید در کنار دعوت مخاطبان به سابسکرایب کردن کانال، از آنها بخواهید تا زنگوله کنار این دکمه را نیز فعال کنند. این مورد باعث میشود تا هر زمان که شما ویدئو جدیدی در یوتیوب آپلود میکنید؛ یک پیام نوتیفیکیشن برای آنها ارسال شده تا بتوانند ویدئوهای جدید شما را نیز مشاهده کنند.
4. قدرت سایر شبکههای مجازی را دست کم نگیرید
فعالیت در سایر شبکههای مجازی موردی است که به خوبی میتواند افزایش بازدید یوتیوب را برای شما به همراه داشته باشد. قبیله بزرگی از مخاطبان در شبکههایی همچون اینستاگرام، توییتر و یا تلگرام راهاندازی کرده و هر زمان که ویدئو جدیدی در یوتیوب آپلود میکنید؛ از طریق این شبکهها کاربران خود را دعوت به تماشا ویدئو موردنظر کنید.
یکی از بهترین روشها برای این منظور، طراحی تیزرهای کوتاه از ویدئو اصلی شما میباشد. به عنوان مثال میتوانید یک تیزر 15 ثانیهای از ویدئو اصلی خود تهیه کرده و در آن لحظات جذاب ویدئوهای خود را بیاورید. آن را در سایر پلتفرمهای سوشال مدیا خود منتشر کرده و همراه آن لینک ویدئو اصلی در یوتیوب را جایگذاری کنید تا کاربران به راحتی بتوانند با کلیک بر روی آن، ویدئو شما را تماشا کنند.
در این مورد باید توجه داشته باشید که تیزر کوتاه شما در عین جذاب بودن، نباید تمام محتوا اصلی ویدئو را برای کاربران نمایان کند. در حقیقت باید به گونهای تیزر خود را طراحی کنید که حس کنجکاوی را در آنها برانگیزد. سؤالاتی در ذهن کاربران ایجاد کنید تا دلیلی برای کلیک و تماشا ویدئو به آنها دهید.
5. عنوان، محتوا و تامنیل در یوتیوب از نان شب واجبتر است
عنوان و تامنیل ویدئو دو فاکتور اولی هستند که کاربران به محض دیدن ویدئوهای شما با آن مواجه میشوند. بنابراین بسیار منطقی است که در طراحی این دو مورد مقداری وسواس را چاشنی کار خود کرده و از کلمات و تصاویری استفاده کنید که در وهله اول به خوبی بتوانند نظر کاربران را به خود جلب کنند.
در کنار طراحی جذاب عنوان و تامنیل، استراتژی محتوای ویدئوهای شما نیز باید به گونهای طراحی شده باشد که کاربران را برای تماشای ویدئو تا انتها مشتاق نگه دارد. در این مورد پیشنهاد میشود تا در کنار جذاب بودن ویدئو، محتوای آموزندهای را نیز برای نمایش در اختیار کاربران خود قرار دهید. چراکه بسیاری از کاربران ترجیح میدهند در کنار استفاده از محتوای سرگرمکننده ویدئوهای شما، شاهد بخش آموزنده آن نیز باشند تا بتوانند به دانش و اطلاعات خود چیز تازهای اضافه کنند.
6. درک روشنی از واچ تایم یوتیوب داشته باشید
درست همانند سایر شبکههای اجتماعی، الگوریتم در یوتیوب به عنوان هسته مرکزی فعالیت کرده و تعیین میکند که ویدئوهای شما:
در صفحه هوم این شبکه نشان داده شوند.
به عنوان ویدئوهای پیشنهادی به کاربران نشان داده شوند.
در نتایج سرچ یوتیوب نمایش داده شوند.
در پیامهای نوتیفیکیشن کاربران نشان داده شوند.
باید توجه داشته باشید که الگوریتم یوتیوب، تنها یک ویدئو مشخص از کانال شما را ارزیابی نمیکند؛ بلکه این الگوریتم برای پیشنهاد ویدئوهای شما به سایر کاربران عملکرد کل کانال شما را مورد بررسی قرار میدهد. این الگوریتم نحوه عملکرد پیچیدهای دارد؛ اما چیزی که مشخص است این است که نحوه پیشنهاد دادن ویدئوها توسط این الگوریتم بر روی فاکتوری به اسم واچ تایم بنا شده است. بر اساس مطالب عنوان شده از سمت یوتیوب، هر ویدئویی که در این شبکه آپلود میشود بر اساس واچ تایمی که دارد رتبهبندی میشود.
عنوان واچ تایم به مدت زمانی نسبت داده میباشد که کاربران برای تماشای ویدئوهای شما در یوتیوب صرف کردهاند.
یوتیوب ارزش بالایی برای محتوای باکیفیت قائل بوده و هر ویدئویی که در این شبکه از نظر کاربران جذاب و کاربردی باشد؛ الگوریتم یوتیوب به آن پاداش میدهد. این پاداش بدین گونه است که الگوریتم این دسته از ویدئوها را به تعداد افراد بیشتری پیشنهاد داده و باعث افزایش واچ تایم ویدئوهای شما میشود.
افزایش واچ تایم ویدئوها در یوتیوب در کنار افزایش درآمد از این شبکه، باعث میشود تا الگوریتم به طور مداوم محتوای شما را بارزش تلقی کرده و آنها را به تعداد افراد بیشتری نشان دهد. با این تفاسیر متوجه میشویم که چگونه ساخت یک ویدئو جذاب و باکیفیت میتواند به سرعت باعث افزایش بازدید یوتیوب و توسعه کانال شما شود.