سئو تکنیکال اولین مرحله از سئو سایت است که به موازات سئو داخلی باید انجام گیرد. این دسته بندی از سئو به بهبود و بهینه سازی ارتباط کرالرهای گوگل با وبسایتما میپردازد. خزندههای گوگل به وبسایت ها سر میزندد آنها را خزش میکنند تا بتوانند تشخیص دهند که وبسایت مناسب نمایش به کاربران هست؟ خب در این راستا تعداد زیادی از فاکتورها را بررسی میکند تا هم به درک مناسبی از محتواهای وبسایت شما برسد و هم اینکه فاکتورهایی که تجربه کاربری خوبی به کاربران میدهد را شناسایی و در صورت وجود به وبسایت شانس بیشتری برای نمایش در گوگل بدهد. مثلا انتخاب سرویس میزبانی مناسب مثل خرید هاست لینوکس ( اشتراکی )، یا خرید سرور مجازی و نصب کنترل پنل یا سرور اختصاصی برای سرعت پاسخگویی و لود وبسایت یکی از فاکتورهای مهم در سئو تکنیکال میباشد که در ادامه به آنها میپردازیم.
چک لیست سئو تکنیکال:
بهبود سرعت وبسایت:
یکی از فاکتورهای سئو تکنیکال که گوگل به آن توجه زیادی میکند و در تجربه کاربری تاثیر زیادی دارد سرعت لود وبسایت است. برای اینکه کار یک فاکتور به نام dwell time را اندازه گیری میکند. که به این صورت است که میزان زمانی که کاربر که بر روی لینک وبسایت شما در نتایج گوگل کلیک میکند تا وارد سایت شما شده و زمانی که در صفحه شما سپری میکند را اندازه گیری میکند. هرچه این زمان کوتاهتر باشد نمره منفی به شما داده میشود. اگر لود وبسایت شما طولانی باشد کاربر با کلیک بر روی لینک وبسایت شما و لود طولانی پشیمان شده و به صفحه serp گوگل باز میگردد و صفحه وبسایت شما رندر نشده بسته میشود و گوگل این را تشخیص میدهد. همچنین زمان لود وبسایت شما را خود خزنده ها هم اندازه گیری میکنند.
انتخاب سرویس میزبانی مناسب، افزونه کش ، بهینه سازی تصاویر و مدیاها، فشرده کردن کدهای جاوا اسکریپت و سی اس اس، استفاده از CDN مثل کلود فلر و … کارهایی است که برای افزایش سرعت وبسایت باید انجام داد.
ساخت و بهینه سازی site map:
یکی از ابزارهایی که به خزش خزنده ها در وبسایت ما کمک میکند استفاده از نقشه سایت و بهینه سازی آن است. افزونههایی مانند رنک مث، یواست سئو و … میتوانند نقشه سایت رابرای شما بسازند. خزندههای گوگل زمانی که وارد سایت شما میشوند سایت مپ را میخوانند و بر اساس اولویت بندی آدرسها وبسایت شما را خزش میکنند. نکته مهم در این قسمت این است که بندیها و یا صفحاتی که no index میکنید باید از سایت مپ حذف کنید.
ساخت فایل robots.txt :
این فایل هم یکی از فایلهایی است که کراولها قبل از خزش آن را میخوانند. در این فایل میتوانید دسترسی یک سری از رباتها را به وبسایت خود ببندید و همچنین ربات های گوگل. برای مثال صفحه ادمین وبسایت که نیازی نیست در گوگل ایندکس شود را در این فایل بلاک کنید.
اصلاح ساختار url ها:
ساختارها url ها در وبسایت هم از نظر زیبایی تاثیر دارد هم از نظر قابل فهم بودن که ما در چه قسمتی از سایت هستیم. چینش ساختار url ها در بدو کار در زمانی که وبسایت ما گسترده و بزرگ میشود بسیار مهم است و به ما کمک میکند. همچنین برای آنالیز دیتا صفحات در سرچ کنسول آنالیتیکس به کمک ما میآید.
استفاه از bread crumb:
خرده نان یا bread crumb یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال است که منویی است که در بالای صفحات قرار میگیرد و نقش ناوبر صفحات را دارد. داشتن این منو یک امتیاز برای گوگل تلقی میشود. این منو باعث بهبود تجربه کاربری میشود و به کاربران نمایش میدهد که در کدام قسمت سایت قرار دارند و دسترسی به دسته بندی ها و صفحات قبلتر را برای آنها راحت میکند. این منو را اکثر قالبهای وردپرسی دارند و در صورتی که نداشت با استفاده از افزونهها مانند: یواست سئو میتوان این منو را داشت. در صورتی که وبسایت کد نویسی داشتید باید از برنامه نویس این منو را درخواست کنید.
Structured data یا دادههای ساختار یافته:
فاکتور structured data در سئو تکنیکال از فاکتورهایی است که به خود گوگل در درک اینکه مطلب و محتوای ما چیست از چه نوع است؟ ( دسته بندی، صفحه محصول، مقاله و … ) یا اینکه اگر صفحه محصول است قیمت محصول، رتبه بندی محصول، سوالات متداول آن و … را میتوان برای گوگل مشخص نمود. که به صورت کد HTML است و همچنین افزونه هایی مانند schema pro در وردپرس این قابلیت را به ما میدهند.
بهینه سازی کراول باجت:
گوگل نصبت به قدیمی بودن یک وبسایت، ابعاد آن و اعتبار آن و چندین فاکتور دیگر یک بودجه کراولی را در نظر میگیرد که باگذشت زمان و افزایش تعداد صفحات این بودجه را افزایش میدهد. حالا ما به عنوان سئو کار می بایست که بودجه کراول را به بهینه ترین حالت برسانیم.
اصلاح سایت مپ، اصلاح ریدایرکتهای زنجیروار ونو ایندکس کردن صفحات بی ارزش و زامبی و همچنین نو ایندکس کردن صفحات تگ با محتوای تکراری از کارهای بهینه سازی بودجه کراول است.
اصلاح redirect chain ها یا ریدایرکتهای زنجیروار:
مثلا صفحه 1 رو ریدایرکت کردید به صفحه 2 دیگه به هر دلیل. حالا شما در صفحه 3 لینک به صفحه 1 میدین که ریدایرکت شده. مسیر کروالر اینجوری هست که کرواولر به صفحه 3 رسیده ( از طریق لینکهای داخلی ) الان از صفحه 3 میخواد بره به صفحه دیگه به لینک میرسه و وارد لینک به صفحه 1 ریدایرکت میشه به صفحه 2 الان به جای اینکه یک 2 صفحه از کراول باجت سایت کم بشه 3 صفحه کم میشه.
اصلاح صفحات 404:
صفحات 404 و یا پاک شده به خودی خود مشکلی ندارند و در خیلی از سایت ها از این نوع صفحات داریم. زمانی وجوداین صفحات مشکل میشود که از صفحات دیگر به این صفحات لینک داده شده باشد و به اصطلاح لینک شکسته ایجاد شده باشد. در صورتی که صفحه ای از صفحات سایتتان را پاک کردید هم از نقشه سایت باید حذف شود هم لینکهای آن از صفحات دیگر سایت.
این مطلب صرفا در باره فاکتورهای سئو تکنیکال بود و برای رفع هر کدام نیاز به اطلاعات جامعی دارید که باید درباره هر کدام از آنها مقالات مربوط به آنها را مطالعه نمایید. مرجع آسمان هاست